Wanneer is het ijsheilige ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt van mij een ijsvrij +je voor deze vraag ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gelukzak mijn punten smelten als sneeuw voor de lente zon! ;(

Antwoorden (5)

vrijdag 11, zaterdag 12, zondag 13 en maandag 14 mei 2012.
12 jaar geleden
Het zijn er meer, dus ijsheiligen, dat is de periode van 11 t/m 15 mei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de volksweerkunde zijn dit de laatste dagen in het jaar waarop nog nachtvorst op kan treden.Dat is van 11 tot 15 mei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het jaar?
Amadea
12 jaar geleden
Ze zal het voorjaar bedoelen...
Het begrip Ijsheiligen (meervoud dus) slaat op de overgangsdagen 11, 12, 13 en 14 mei waarin eventueel vriesweer heel nefast zou zijn voor de gewassen die van nature niet bestand zijn tegen vorst.
Elke dag is gerelateerd aan een Heilige die men aanbidt in de hoop dat de nachtvorst uitblijft.
De respectievelijke Heiligen zijn St. Mamertus, St. Pankratius, St. Servatius en St. Bonifatius.
Men viert hun naamdagen dus achtereenvolgens op 11, 12, 13 en 14 mei.

In sommige landen telt men slechts 3 IJsheiligen.
Zo zijn er landen waar St. Mamertus niet meetelt en in andere landen telt Bonifatius niet mee.
Dus er kan 1 dag verschil opzitten naargelang het land waarin de Ijsheiligen worden gevierd.

Fijn IJsvrij weekend nog ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De IJsheiligen zijn van 10 tot 15 mei. Na deze data mogen volgens de tuinders de bonen in de volle grond want er wordt gezegd dat de bonen die voor deze data in de grond gelegd worden nog kunnen bevriezen. Enkele jaren komt het wel eens uit dat dit verhaal klopt, maar meestal is dit maar een volkswijsheid die totaal niet op waarheid berust en gewoon een fabel van vroeger is.